• Zabawy ruchowe z mamą i tatą

        • MAMO, TATO, POBAW SIĘ ZE MNĄ!

           

          Dzieci w wieku 6-10 lat odczuwają ,,głód” ruchu nieodzowny do ich prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego.

          Koncepcja wychowania zakłada, że uczeń powinien mieć możliwość integralnego rozwoju wszystkich sfer swojej osobowości: rozwijać się fizycznie, kształcić zmysły, uczyć się kierować emocjami, nabywać sprawności intelektualne, rozwijać moralnie, ćwiczyć wolę i rozwijać duchowo.

          Na poziomie edukacji wczesnoszkolnej zdecydowanie najważniejsze jest oddziaływanie, które wpływa na cechy fizyczne, uzdolnienia, zainteresowania, postawy czy dyspozycje motywacyjne dziecka.

          Musimy więc stworzyć dzieciom jak najbardziej różnorodne i ciekawe sytuacje oraz zapoznać ich z wzorami spędzania czasu. Dzieci powinny mieć zapewnione odpowiednie warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych. Powinny mieć zagwarantowaną niezbędną dawkę ruchu zaspokajającą ich biologiczną potrzebę aktywności fizycznej i gwarantującą prawidłowy rozwój psychofizyczny. Ruch to rozwój –rozwój to ruch.

          Jak ważny i potrzebny jest ruch i zabawa w młodszym wieku szkolnym, wie każde dziecko i każdy dorosły, a więc MAMO, TATO POBAW SIĘ Z DZIECKIEM!

          ZABAWY RUCHOWE NA POWIETRZU
          Cel: rozwijanie szybkości, wytrzymałości, , skoczności, zwinności i gibkości, kształcenie umiejętności przeżywania zdrowej rywalizacji.


          Zabawy część 1

           

          „Szczurek”
          Rodzic trzyma skakankę lub sznurek na pranie i kręci nim wokół siebie po ziemi. Dziecko ustawione jest w odległości około dwóch kroków od rodzica. Za każdym razem, gdy skakanka zbliża się do niego musi nad nią przeskoczyć. Jeśli skakanka dotknie stopy dziecka musi ono wykonać jakieś zadanie dodatkowe, np. trzy przysiady, cztery skoki na lewej nodze itd.


          „Kolory”
          Na ziemi porozkładane są różne przedmioty, każdy w innym kolorze. Dziecko wraz z jednym rodzicem lub rodzeństwem biega pomiędzy przedmiotami.  Drugi rodzic jest prowadzącym zabawę. W pewnym momencie mówi dowolny kolor. Jeśli, któryś z przedmiotów leżących na ziemi jest w tym kolorze to trzeba go jak najszybciej dotknąć. Osoba, która zrobi to jako pierwsza zdobywa jeden punkt.


          „Figury”
          Rodzic wydaje polecenie, w którym informuje dziecko jakie części ciała będą mogły dotykać podłoża, np. „ Ustaw się tak, żeby podłoża dotykała jedna stopa i dwie ręce”, „Ustaw się tak, żeby podłoża dotykały dwa kolana i jedna ręka” itd. Dziecko ma 10 sekund, by wymyślić figurę, która będzie się zgadzała z treścią polecenia.


          „Limbo”
          Zabawa polega na przechodzeniu pod tyczką, trzymaną przez rodzica na wysokości bioder, tak aby podłoża dotykały tylko stopy. Po wykonaniu zadania należy obniżyć wysokość tyczki. Następnie dziecko próbuje pokonać trudniejszy poziom. Można do zabawy wykorzystać kij od miotły.


          „Razem do mety”
          Uczestnicy wyznaczają linię startu oraz linię mety. Muszą na wyznaczonej odległości przetransportować piłkę współpracując  ze sobą, np. piłka musi się znajdować między ich czołami, może być transportowana poprzez opieranie na piłce prawych rąk współćwiczących lub  poprzez ściskanie piłki pomiędzy łydkami współćwiczących itd. Wersji jest wiele, ale zawsze piłka musi być przeniesiona przez dwie współpracujące ze sobą osoby.
          „Przeprawa przez rzekę”
          Na podłodze – „rzece” rodzic układa dla dziecka „kamienie” np. poduszki, gazety itd. Dziecko musi przeprawić się przez „rzekę” nie dotykając stopą podłogi.


          „Butelkowy slalom”
          Ustawiamy slalom z 4-5 plastikowych butelek. Dziecko musi zapamiętać ich ustawienie, po czym zawiązujemy mu oczy. Dziecko próbuje pokonać slalom bez przewrócenia butelek. Rodzic pomaga mu doradzając, np. „idź prosto”, „teraz skręć w prawo” itd.

          „Kolory i piłka”
          Rodzice z dzieckiem rzucają do siebie piłkę, za każdym razem mówiąc dowolny kolor. Jeśli osoba rzucająca powie kolor czarny to nie można złapać piłki. Kto się pomyli i ją złapie, musi wykonać zadanie dodatkowe.


          „Pobiegnij jak najdalej”
          Rodzic podrzuca piłkę jak najwyżej do góry. Dziecko startuje w momencie wyrzutu i próbuje pobiec jak najdalej, aż piłka nie spadnie na ziemię. W momencie uderzenia piłki w podłoże dziecko musi się zatrzymać.


          „Kangury”
          Rodzic wyznacza dziecku trasę, którą będzie musiało pokonać skokami obunóż. Dziecko próbuje odgadnąć w ilu skokach uda mu się pokonać daną odległość. Dopiero  wtedy zaczyna wykonywać skoki. Jeśli udało mu się odgadnąć liczbę skoków to daje rodzicowi zadanie do wykonania, np. pięć przysiadów.


          „Pająk i muchy”
          Dziecko (mucha) biega po wyznaczonej przestrzeni. Rodzic (pająk) stoi plecami do niego. Kiedy rodzic się obróci dziecko musi zastygnąć nieruchomo. Rodzic może je rozśmieszać np. robiąc śmieszne miny. Jeśli dziecko się poruszy to następuje zamiana ról.


          „Ciepło-zimno”
          W domu lub ogrodzie chowamy dowolny przedmiot. Zadaniem dziecka jest jego odnalezienie. Rodzic daje wskazówki mówiąc „ciepło”, gdy dziecko zbliża się do ukrytego przedmiotu lub „zimno”, gdy oddala się od niego.


          „Nakrętką do ściany”
          Poprzez pstryknięcie palcem lub rzut należy umieścić nakrętkę od plastikowej butelki jak najbliżej ściany. Zadanie musi wykonać zarówno dziecko, jak też rodzic. Osoba, która umieściła nakrętkę bliżej ściany zdobywa punkt. Gramy do 10 punktów.


          Zabawy część 2
           

          ZABAWA NR 1.

          CHWYĆ KIJ
           

          Pomoce: gruby kij.
          Opis zabawy: Uczestnicy ustawieni na obwodzie koła o średnicy około 6-8 metrów. Kolejno odliczają i każdy zapamiętuje swój numer. Do środka koła wchodzi prowadzący z kijem,  opiera kij o podłoże, podtrzymując z góry. W dowolnym momencie prowadzący wywołuje numer któregoś z zawodników, puszczając kij. Zadaniem wywołanego jest schwycić kij zanim upadnie. Jeśli mu się to nie uda zmienia prowadzącego.
           

          ZABAWA NR 2
           

          WALKA O UTRZYMANIE RÓWNOWAGI

          Pomoce: gwizdek.
          Opis zabawy: Zawodnicy ustawiają się naprzeciwko siebie, dobierają się parami. Odstępy między parą około 2 – 3 kroki. Na sygnał zawodnicy stojąc na jednej nodze za pomocą dłoni starają się wytrącić z równowagi przeciwnika (uderzając w jego dłonie). Punkt zdobywa zawodnik, jeśli jego przeciwnik dotknie podłoża drugą nogą lub spowoduje inny kontakt niż dłońmi o dłonie.
           

           

          ZABAWA NR 3
           

          OKRĘT

          Rodzice stoją na środku placu zwróceni w jednym kierunku. Prowadzący ( dziecko) podaje na zmianę komendy, np.:

          - lewa burta - rodzice biegną na lewą stronę placu,

          - prawa burta – rodzice biegną na prawą stronę,

          - rufa – rodzice biegną do tyłu,

          - dziób – rodzice biegną do przodu,

          - pokład – rodzice stoją w miejscu, nikt nie może się poruszyć.

          Po każdej komendzie przyznawany jest punkt osobie, która poprawnie ją wykonała

           

          ZABAWA NR 4
           

          STÓJKA
           

          Uczestnicy stoją na obwodzie koła, jeden z piłką w środku. Środkowy wyrzuca piłkę w górę i wywołuje imię jednego z zawodników z obwodu. Reszta rozbiega się jak najdalej od środka. Wywołany po złapaniu piłki woła "stop", wtedy wszyscy muszą się zatrzymać w miejscu tyłem do wołającego. Ten celuje w najbliżej stojącego. Zawodnik skuty wchodzi do środka.
           

          ZABAWA NR 5
           

          MINUTKA

          Pomoce: stoper

          Zawodnicy siedzą w siadzie skrzyżnym (plecy wyprostowane). Na sygnał prowadzącego każdy stara się ustalić, kiedy upłynie minuta od sygnału prowadzącego. Jeśli stwierdzi, że czas upłynął staje w miejscu. Wygrywa zawodnik, który najtrafniej określił czas.

           

          ZABAWA NR 6

          KROKODYLKI

          Pomoce: klamerki

          Uczestnicy zabawy dobierają się parami. Każdy uczestnik zabawy otrzymuje kilka klamerek które zaczepia sobie w dowolnym miejscu stroju sportowego. Jest to zabawa z mocowaniem, która polega na odebraniu zawodnikowi zaczepionych klamerek. Zabawę powtarzamy wielokrotnie, dając szansę na rewanż .

          ZABAWA NR 7
           

          RÓB TO CO JA

           

          Wykonujemy ruchy, o których jest mowa w wierszyku:

          Zrób do przodu dwa kroki
          i rozejrzyj się na boki
          Tupnij nogą raz, dwa, trzy
          pokaż, jaki lew jest zły.
          Teraz w bok kroki dwa
          niech zabawa dalej trwa.
          Przysiad i do góry skok, rozkrok, skłon i ręce w bok.
          Obróć się na pięcie w koło
          i uśmiechnij się wesoło.

           

          ZABAWA NR 8
           

          ZABAWA NA UPALNE DNI

           

          Pomoce: kubki jednorazowe

          Ustawienie na linii startu. Uczestnicy wyścigu ( mama, tata, dziecko)ustawiają sobie na głowach kubki z wodą i szybkim, bardzo równym marszem starają się dojść jak najprędzej do mety. Wygrywa ten, kto pierwszy dojdzie i nie rozleje do końca wody.