• klasa 7

        • Instrukcja warunkowa

          https://scratch.mit.edu/projects/129303575/

           

           

          Bit (z ang., kawałek, także skrót od binary digit, czyli cyfra dwójkowa) – najmniejsza ilość informacji potrzebna do określenia, który z dwóch równie prawdopodobnych stanów przyjął układ. Jednostka logiczna.

          Jest to również najmniejsza jednostka informacji używana w odniesieniu do sprzętu komputerowego, a oznaczana jest za pomocą „b”.

          Binarny sposób zapisu informacji związany jest z tym, że komputer jako urządzenie cyfrowe rozpoznać może dwa stany napięciowe:

          • 0 – brak napięcia lub bardzo niskie (mniej niż 10% wartości wysokiego)
          • 1 – wysokie napięcie (np. 5V).

           

          Bajt (dop. bajtu lub bajta) – najmniejsza adresowalna jednostka informacji pamięci komputerowej, składająca się z bitów.

          Zwykle przyjmuje się, że jeden bajt to 8 bitów, choć to nie wynika z powyższej definicji. W związku z tym, w praktyce jeden bajt może zawierać dowolną liczbę bitów. Aby uniknąć niejednoznaczności, jednostka składająca się z ośmiu bitów zwana jest również oktetem. Bywa też, że bajt definiuje się jako 8 bitów, a najmniejszą adresowalną jednostkę pamięci – jako znak (ang. char).

           

           

          Prawa autorskie

          https://support.google.com/legal/answer/3463239?sa=X&ved=2ahUKEwiAhLfjx8TgAhVmlYsKHSuDDYcQlZ0DegQIARAB

           


          Grafika Kompurerowa

          Grafika rastrowa (potocznie bitmapa) – prezentacja obrazu za pomocą matrycy punktów w postaci prostokątnej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli.

          Zdjęcia z aparatu cyfrowego są  przykładem grafiki rastrowej.

           Rozmiar obrazka rastrowego nie może zostać zwiększony bez zmniejszenia jego ostrości.

          Jest to cecha nieznana grafice wektorowej, którą łatwo można skalować, dostosowując jej wielkość do urządzenia, na którym jest wyświetlany obraz.

          Grafika rastrowa jest jednak bardziej użyteczna od wektorowej do zapisywania zdjęć i realistycznych obrazów, podczas gdy grafika wektorowa jest częściej używana do obrazów tworzonych z figur geometrycznych oraz prezentacji tekstu (w tym tabel i wzorów).

          Programy: Paint, Paint,net , Adobe Photoshop, GIMP

          Grafika wektorowagrafika obiektowa – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych(w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym.

          Drugim podstawowym typem grafiki komputerowej jest grafika rastrowa. Największą różnicą grafika wektorowej w porównaniu do rastrowej jest możliwość bezstratnego jej skalowania oraz druku, wypalania,czy wycinania za pomocą specjalistycznych maszyn.

          Programy:CorelDRAW, Adobe Illustrator, Inkscape.


          Canva

          https://joannaceplin.pl/canva/

          https://www.socjografka.pl/projekt-zaproszenia-w-canva-w-5-minut/

          https://mockobiet.eu/canva-po-polsku/

           

          Programy komputerowe dzielimy na:

          • narzędziowe, (system operacyjny, archiwizowanie, instalatory, sporządzanie kopii systemu)
          • środowiska programistyczne,
          • programy uzytkowe.

          Systemy operacyjne

          • zarządza komputerem, pamięcią operacyjną i plikami
          • zapewnia kompunikację między użytkownikami, komputerem a programami uźytkowymi,
          • nadzoruje instalowanie, uruchamianie i wykonywanie programów,
          • dokumenty-zapisuje, kopiuje, drukuje, skanuje.

          Za uruchomienie systemu operacyjnego odpowiada BIOS

          Windows

          Pojęcia:

          • kafelki,
          • graficzna reprezentacja programów,
          • ikona,
          • aplikacja,
          • pulpit,
          • system operacyjny,
          • środowisko,
          • interfejs użytkownika-częśc oprogramowania odpowiadająca za komunikację z użytkownikiem.

           

          Windows, MacOS i Linux – najważniejsze systemy operacyjne

          MacOS jest dostępny tylko na urządzeniach Apple, Linux jest darmowy, ale ma swoje ograniczenia, Windows zaś jest najbardziej uniwersalnym z całej trójki.

          Nie dziwi więc zupełnie, że 9 na 10 komputerów ma zainstalowane właśnie „Okienka”. Każdy z tych systemów operacyjnych ma jednak swoje zalety, których nie można lekceważyć. Zacznijmy więc od krótkiego ich omówienia, ze wskazaniem najważniejszych plusów i minusów oraz podstawowych zastosowań.

          https://www.komputronik.pl/informacje/jaki-system-operacyjny-wybrac/


           

          Tydzień Świadomości Dysleksji

          Wyniki zostaną przekazanie polonistom. Najlepsze wyniki zostaną nagrodzone oceną dodatkową lub punktami.

           

          Kl. 7a - http://www.dyktanda.net/ortografia-03.php

           

          Kl. 7b - http://www.dyktanda.net/ortografia-06.php

           

          Kl. 7c - http://www.dyktanda.net/ortografia-02.php

          Jak działa pecet?

          Bity i bajty

           

          • Pecet wykorzystuje liczby w systemie dwójkowym. System ten składa się tylko z dwóch cyfr - zera i jedynki.
          • Jeśli wciskasz na klawiaturze np. klawisz z literą "P", to czynność ta zostanie przetłumaczona na 8-cyfrową liczbę, np. 01010000. Jest to liczba binarna, ponieważ użyto w niej tylko dwóch cyfr - 0 i 1. Kombinacja zer i jedynek jest przesyłana do procesora, który tłumaczy sobie otrzymaną liczbę binarną i następnie wydaje monitorowi polecenie, by ten wyświetlił literę "P".
          • Na szczęście nie musisz się uczyć ani kodów maszynowych komputera, ani binarnego systemu liczbowego, ponieważ pecety same zajmują się obróbką danych na tym poziomie. Zera i jedynki są w rzeczywistości impulsami elektrycznymi, które są przesyłane pomiędzy jednostkami hardware'u.
             
          • Jeden taki impuls to bit. Jeden bit może posiadać jedną z dwóch wartości: 1, oznaczającą przesłanie impulsu elektrycznego, i 0, oznaczające brak impulsu elektrycznego.
          • 8 takich impulsów (lub ich braków) oznacza się jako bajt, tzn. 8 bitów = 1 bajt.
             
          • 8 impulsów można połączyć w 256 różnych kombinacji. Każdy znak na klawiaturze jest określony 8-bitową kombinacją.

           

          Bajty, kilobajty, megabajty, gigabajty i terabajty

          • To właśnie są jednostki miary. Np. jeden bajt oznacza taką ilość miejsca na twardym dysku, jaka jest potrzebna do zapisania na nim jednego znaku.
          • Gęsto zapisana strona A4 zajmuje około 20 000 bajtów w edytorze tekstowym Word.
             
          • Tu masz tabelkę z jednostkami miary.

           

          Jednostki miary Jednostki zaokrąglone Jednostki zaokrąglone w znakach
          1 kilobajt =1024 bajty 1 KB = 1000 bajtów 1 kilobajtów = 1000 znaków
          1 megabajt =1024 kilobajty 1MB = 1000 KB 1 megabajt = 1 000 000 znaków
          1 gigabajt =1024 megabajty 1 GB = 1000 MB 1 gigabajt = 1 000 000 000 znaków
          1 terabajt = 1024 gigabajty 1 TB = 1000 GB 1 terabajt =1000 000 000 000 znaków

           

           

           

          Bit (z ang., kawałek, także skrót od binary digit, czyli cyfra dwójkowa) – najmniejsza ilość informacji potrzebna do określenia, który z dwóch równie prawdopodobnych stanów przyjął układ. Jednostka logiczna.

          Jest to również najmniejsza jednostka informacji używana w odniesieniu do sprzętu komputerowego, a oznaczana jest za pomocą „b”.

          Binarny sposób zapisu informacji związany jest z tym, że komputer jako urządzenie cyfrowe rozpoznać może dwa stany napięciowe:

          • 0 – brak napięcia lub bardzo niskie (mniej niż 10% wartości wysokiego)
          • 1 – wysokie napięcie (np. 5V).

           

          Bajt (dop. bajtu lub bajta) – najmniejsza adresowalna jednostka informacji pamięci komputerowej, składająca się z bitów.

          Zwykle przyjmuje się, że jeden bajt to 8 bitów, choć to nie wynika z powyższej definicji. W związku z tym, w praktyce jeden bajt może zawierać dowolną liczbę bitów. Aby uniknąć niejednoznaczności, jednostka składająca się z ośmiu bitów zwana jest również oktetem. Bywa też, że bajt definiuje się jako 8 bitów, a najmniejszą adresowalną jednostkę pamięci – jako znak (ang. char).